Jumaat, 27 April 2012

SETIA BAHASA

Setia bahasa ialah sikap masyarakat yang yakin dengan kemampuan bahasa sendiri sebagai bahasa perhubungan atau komunikasi dalam negara. Sikap masyarakat penutur bahasa itu yang positif terhadap bahasanya akan menjadikan bahasa tersebut sebagai bahasa pertuturan harian atau bahasa perhubungan antara kaum. Sebagai contoh di Malaysia, sikap masyarakatnya yang yakin dengan bahasa Melayu sebagai bahasa perantaraan dan dapat difahami oleh semua masyarakat dalam negara.

     Selain itu, sikap setia bahasa ini akan melahirkan rasa kasih sayang dalam diri masyarakat terhadap bahasa Melayu sebagai bahasa komunikasi. Dengan lahirnya rasa kasih sayang ini dalam diri masyarakat, maka sebagai masyarakat penutur mestilah memelihara kedudukan bahasa Melayu supaya tidak akan tersisih dari kehidupan masyarakat. Masyarakat juga harus menjaga bahasa Melayu agar tidak mudah dicampuradukkan oleh sesetengah pihak sehingga boleh menyebabkan bahasa Melayu menjadi semakin hilang.

     Sikap cinta bahasa ini memerlukan kita menjaga kedudukan bahasa Melayu sebagai lambang bahasa perpaduan kita. Setiap masyarakat haruslah berperanan dalam memelihara bahasa Melayu agar terus kekal sebagai bahasa komunikasi yang utama. Dengan kata lain, bahasa Melayu sebagai "bahasa kepunyaan bersama".

Tiada ulasan: