Selasa, 17 April 2012

BAHASA PASAR

Bahasa pasar ialah pertuturan bahasa Melayu yang tidak betul. Kebiasaan bahasa pasar dituturkan oleh masyarakat asing yang tidak tahu peraturan bahasa Melayu atau digunakan oleh masyarakat Melayu apabila bertutur dengan mereka yang tidak pandai berbahasa Melayu. Bahasa pasar ini berlaku apabila masyarakat mencampurkan bahasa ibunda dengan bahasa kedua.

contoh bahasa pasar :-
"saya boleh ajar apa macam menjaga itu budak: tidak lama dia nanti cukup baik dan sihat. Pertama-tama itu budak kecil mesti selalu sukup bersih. Nas boleh tunjuk apa macam mahu kasi mandi itu budak. Lagi satu mesti ingat-ingat kasi itu budak makan dia punya emak punya susu saja, jangan susu lain. Itu emak punya susu dia punya makan lebih bak sekali, lagi lebih bersih dan senang boleh dapat, tidak kena belanja."
(petikan daripada Pelita Bahasa Melayu)

Sesetengah daripada ungkapan atau perkataan daripada bahasa pasar ini telah meresap masuk ke dalam bahasa Melayu sehingga kebanyakan orang tidak mengetahui bahawa bahasa itu berasal daripada bahasa pasar, bukannya bahasa Melayu yang sebenar.

Tiada ulasan: